Forlaget Benjamin bliver i journalisternes fagblad Journalisten kritiseret for ikke at overholde god etik, i forbindelse med en annoncekampagne for Microsoft i mandebladet (-eller damebladet, alt efter hvordan man vægter målgruppe versus indhold) FHM.
Professor og ekspert i markedsføring Roy Langer mener, at det var i direkte strid med med markedsføringsloven, der forbyder skjult reklame, da FHM bragte en flere-siders såkaldt 'advertorial' for Microsofts populære spillekonsol Xbox 360, så det til forveksling lignede en almindelig FHM-reportage.
Benjamin og Microsoft fastholder, at der var tale om et indstik, der klart adskiller sig fra resten af bladet, men den køber professor Langer ikke.
»Et indstik skal være løst. Og de syv sider sidder fast...og ligner i layout resten af bladet«.
Forlagets eget blad til annoncørerne, FBI, fremhæver endda, hvorledes en advertorial kan "trænge gennem forbrugernes perceptuelle forsvar".
Hvorom alting er, så er der ingen tvivl om, at annonceringen befandt sig i en gråzone, og hverken Microsoft eller Benjamin ville køre annoncen på samme måde i dag.
Se hele Journalistens historie http://www.journalisten.dk/microsoft-fortryder-skjult-reklame-0 " target="blank">hér.